Facebook gör dig olycklig

Läste detta på Aftonbladet, och jag håller med dom. Visserligen, om man känner att man blir olycklig av att gå in där, så bör man inte göra det. Inte heller för att bli uppmuntrad av alla kommentarer, "gilla" och mail. Det blir bara värre och värre, jag lovar. Varför skriver man om sitt liv, lägger ut bilder osv..? Jo, för att få bekräftelse ifrån andra. Det är bara så. Så är det överallt, vad man än gör! På jobbet, i skolan, hemma, genom olika hobbys, överallt. Där förstås har man inget val, men på facebook som dessutom är frivilligt att skaffa.

Ja, jag har det. Men, inom en viss gräns. Jag tycker personligen det är onödigt att ha det, men vill gärna snappa upp vad som händer kring Alexander. Det är nästan det enda jag gör där. Det har blivit en källa med information som man kan sitta och glo på i timmar. Man blir låst!

Idag anses det som "retard" att inte ha facebook. Då är man inte där när allting händer och hänger inte med i livet. Ska det vara så?  Vad hände med alla telefoner? Vad hände med alla hembjudningar eller spontana sociala möten? Borta..? Nääe! Nu är man social om man sitter och glor in i en fönsterliknande skärm med kabel till.. Det är umgänge, så ska det vara, anses det.

Detta varierar förstås i tycken, men detta är min åsikt, och jag står för den. Kan hända att andra känner olika, men såhär är det nog. De som inte tycker som jag, förstår nog inte vad som händer med dom undermedvetet.

Du med facebook, vill ha kvar, ska skaffa eller helt enkelt är intresserad - Tips om ett bra uppförande på facebook, från mig till dig!!

  • Lägg inte ut alltför privata bilder, de stannar kvar på Internet för livet!
  • Lägg inte ut all personlig information om dig själv.
  • Ha inte personer du inte känner. Man vet aldrig med människor..
  • Ha bara de vänner du har dig mest kär. Det är väl trots allt dem du bryr dig om och intresserar dig för? (Jag har t ex bara 37 vänner)
  • Skriv aldrig att du är ensam hemma, har fest, ska vara bortrest, eller att ingen är hemma. Det finns tjuvar och annat folk som kan få nys om det.
  • Gör dig aldrig till i kommentarfält, loggar eller i chatterna. Folk anser det odrägligt. Inte för att de är avundsjuka, det lyser igenom falskhet.
  • Skriv aldrig något som du vet i framtiden kan ångra. Det går ej att ta tillbaka.
  • Förolämpa, kränk, hota eller håna aldrig någon! Men det är ju självklart!
  • Bygg inte upp din "status" på andras bekostnad!
  • Var naturlig!
Där har ni 10 riktigt bra tips! Om ni följer dessa, kommer ni ha kvar era vänner och ditt rykte! Lovar!
(Om vännerna sviker dig, är det ju deras förlust! ;) )

VAR STARK!

P.S: Behöver du vägledning om du oroar dig för något på facebook, eller msn eller vad somhelst. Kanske nätmobbing eller vad som helst. Kontakta mig, jag kan ge vägledning! :)

Kontakta mig här: [email protected]

Du kan även ställa en fråga i min frågespalt på vänster sida om bloggen! Var inte rädd att fråga! :)
D.S

Puss, hej!

Kommentarer
Postat av: Josse

jag håller verkligen med... det måste ju vara mycket roligare egentligen att prata face to face liksom =o

2011-03-30 @ 18:02:07
Postat av: anna

jag håller med dig, bra skrivet!:)

2011-04-01 @ 19:08:09
URL: http://nyylander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback