Allt för Sverige


(Klicka på bilden för att se premiärprogrammet av "Allt För Sverige"!)
"Allt För Sverige" är ett helt nytt program som kommer att sändas i svt1 nu framöver. Klockan åtta ikväll sändes premiäravsnittet. "Allt För Sverige" handlar om amerikaner som har sina rötter i Sverige, men som inte har en aning om sitt ursprung. Splittringen skedde under utvandringen, och sedan dess har parterna fått växa upp på egna vägar.

I detta program får vi följa tio amerikaner som lär sig om det svenska språket, den svenska kulturen och givetvis mer och mer om sin släkt. Vid varje program åker en ut, och till sist finns det bara en kvar, och den personen får möjlighet att träffa sin svenska sida av släkten.

Anledningen till att jag tittade först, är att jag har alltid varit intresserad i hur andra länder ser på oss svenskar. Hur vi pratar, hur vi agerar, var vi äter, hur våra hus ser ut jämfört med deras..allt sådant. Många säger att vårat språk låter som finare tyska. Väldigt häftigt tycker jag, eftersom vi aldrig kommer få en chans att höra hur vårat språk låter för andra.

Det är nästan bara det som jag personligen är intresserad av via detta program. Det där med gamla släkter och så, är inget för mig. Jag är inte jätteintresserad av mitt förflutna. Inte så att jag själv skulle vilja spendera min fritid på att göra någon form av släktträd iallafall. Men det vore ju kul att få veta lite iallafall.

Något som jag tycker är lite roligt, är att min farfars bror, som dog för ett år sedan, hette Lennart Johansson och var en känd gammal hockeyspelare och spelade för Brynäs som ung. Han kallades "Tigern". Varför vet jag inte. Men, många som är födda runt 1960 och bakåt vet nog vem han är. Han finns på Wikipedia, så det är bara att söka. :)

Lennart "Tigern" Johansson
7 Juni 1941 - 23 Oktober 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback