Lorensbergsteatern blev byggnadsminne

Go söndag på er alla!

Det var ett tag sen jag skrev. Det känns så iallafall. Det har hur som helst, hänt något fantastiskt under veckan. Givetvis har jag haft många glada stunder som alltid, men denna vecka var verkligen speciell..

I onsdags var jag hemma från skolan, eftersom jag kände mig dålig. Det var även en anledning att vila upp mig inför kvällen som väntade. Jag och Linnea hade tidigare bestämt att vi skulle på Lorensbergsteaterns cermoni - då det blev ett byggnadsminne. Det stod på deras Facebook-sida att det var en man som skulle hålla tal, sedan var det fika och en rundtur i logerna etc. Detta fick man ju inte missa - en rundtur!

För er som inte förstått varför Lorensbergsteaterns loger är så viktiga, så kan jag berätta det för er. Det är nämligen så att 1987 köpte Galenskaparna & After Shave (dvs. deras företag Kulturkuben). Det är deras "hemma-arena" där dem förvarar sina kostymer och sin rekveksita, och har även varsin loge där!!

Innan vi tog spårvagnen till Lorensbergsteatern åt vi sushi :love: Det blev dock stressigt så vi fick rusa till teatern. När vi kom dit fick man en biljet till en rundtur. Vi fick rundturen som gick lite senare. Först tyckte vi lite: "Aja..det går väl bra". Men sedan ändrade vi oss...;) Ni lär märka varför.

Jo..sedan när vi kom in i salongen där garderoberna är, toaletter, etc. Vem får jag då se? Kerstin Granlund! Jag fick panik och viskade till Linnea...Precis när jag sagt det tappade jag andan igen! Två meter ifrån mig stod även Claes Eriksson! :O Ännu mer panik. Hade ingen aning om att dem skulle vara här! Jag var inte riktigt beredd på det!

Många gick fram och tog kort och skakade hand och småpratade, men vi vågade inte riktigt. Jag hade kunnat göra det om jag varit mer förberedd på det, men nu kändes det så konstigt.

Sedan började vi alla gå in mot teaterscenen, och Claes och Kerstin satte sig också i publiken en bit bakom. Då höll en gammal man tal om teatern och räknade upp lite andra saker som blivit byggnadsminne i Göteborg.

När den första gruppen som skulle gå rundtur skulle gå, fick grupp 2 gå upp till deras matsal och ta kaffe och tårta. När vi kom upp dit, viskade Linnea till mig.."Otto...kolla där borta!". Där stod även Knut Agnred och Jan Rippe, och tog fika! Shit!

Så där satt alla dem och fikade medan vi satt ca 3 bord bort och visste inte riktigt vad vi skulle göra. Men en gång då jag fotade Linnea, så märkte jag att någon ville komma förbi, för jag stod mellan ett bord och bardisken. Jag tittade upp och såg att det var självaste Claes som ville förbi(!) Jag flyttade på mig, och under den tiden tittade han på mig och sa: "Hej!", och jag "..Hej!".

Det var det roligaste på hela dagen. Att en sådan stor idol tog initiativet att hälsa. :) Något jag aldrig lär glömma.

Sedan strök vi omkring där ett tag till, och tillslut började rundturen. Först fick vi lite mer info om byggnaden, och sedan fick alla gå upp på scenen. Det var otroligt att stå på den. Att se ut över alla sittplatser och tänka att det har varit många bra föreställningar där jag just står. Många, många av Galenskaparna & After Shave, givetvis. Och även vår lille Alexander har ju stått på den :) :love: Och nu stod vi på den. :)

Rundturen fortsatte in till logerna. De var inga överklass-loger direkt. Enkla och fräscha med allt man behöver - perfekt. Det stod namnskyltar på två av dem, Per Fritzell's och Claes' :)
Det fortsatte ner under scenen där dem förvarade sladdar och sånt. Sedan kom vi till huvudnumret - kostymerna! Dem hade hängt fram några kända som vi kunde titta på, eftersom det inte vore så smart att 25 st gick och rotade i trånga gångar av dyrbara kläder. Det var mycket från Grisen i säcken. Även Pappa jag vill ha en italiernare- kavajerna. Dem med breda axelvaddar. Jag såg även lite små rekveksita-saker som berörde mig. Hunden Frasse (väskan med verktyg) som är med i Alla ska bada. Ja, ni som har sett förstår.

Hade velat vara där nere längre, vi gick nästan bara förbi.. Men kul var det att ha varit där :love:

Ja, det blev ett långt inlägg, men värt. :)






(Jan Rippe)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback