Ett ord: INTERSTELLAR

 
Ja...vad ska jag säga? 
 
Det känns som om man levt ett helt liv. 2 timmar och 49 minuter av något jag bara trodde att Sagan om Ringen-triologin hade. 
 
Jag såg första trailern av den i somras. Redan då kände jag "Det här kommer bli en rätt så bra film. Den måste man ju se!"
Idag fick jag det bekräftat. Det var längesen jag grät så mycket som jag gjorde till en biofilm. 
 
Och jag kan hålla med om....att när man ser affischen och trailern i början så tänker man att den verkar bra, men att den nog är som alla andra rymdfilmer...att det är nån actionhjälte, att de ska rädda Jorden mot någon varelse från en annan planet eller så.  
Men
Det är just det den inte är. Den är ett genuint mästerverk. 
Christopher Nolan - du har skrivit filmer som Inception, Batman, Man of Steel etc. De har varit bra, sjukt bra. Men inget toppar denna. 
Det går inte att jämföra varken regissör eller film med Sagan om Ringen-triologin. Det är en helt annan genre och det är något jag lever för, och alltid har gjort. Men detta kom som en nyfläkt och kommer att bli en del av filmhistoriens allra största filmer. Gravity, visst, jättebra, men denna var snäppet bättre. 
 
Varför? Det får ni se själva. Jag kan bara säga att den var mestadels dramatisk och dystopisk, men hade samtidigt en del roliga kommentarer. Den var gjort på ett konstnärligt sätt och manuset detsamma. För att inte tala om skådespelarinsatserna. 
 
Låt oss tala om Matthew McConaughey...som för mig var som vilken sprättbög som helst, och som nu är en av mina stora idoler. Antingen har han döljt sin skådespelartalang under skräpfilmer som "How to lose a guy in ten days" eller "Hemma bäst", eller så har han utvecklats och hittat sin grej. Redan när jag såg serien True Detective blev jag riktigt, riktigt imponerad. Sedan när han vann en Oscar för sin huvudroll i "Dallas Buyers Club" blev jag destomer imponerad och därför så oroade jag mig inte ett dugg inför den här filmen. 
Får inte Matthew en Oscar för bästa manliga huvudroll för detta, blir jag riktigt, riktigt förvånad. Detsamma gäller filmen, om den inte får en Oscar. 
 
För det är ju så, att Interstellar har allt. 
 
Tycker recensenterna det, tycker jag verkligen det, för de är alltid lite extra gnälliga när det gäller film. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback