Jullängtan? Javisst!

Hej alla tisdagströtta!

Håller på att röja lite på rummet, medan jag planerar inför morgondagen, samt, lyssnar på JULMUSIK! Kalla det sent på kvällen, kalla det tokigt att lyssna på julmusik 3 månader för tidigt.. gör det. MEN JAG STORTRIVS!

Julen är tiden för mig som påminner så enormt mycket på min kära barndom. Såfort jag hör ordet "jul" så ryser jag i hela kroppen. Jag är oerhört förälskad i julen och alla nostalgier. Åh, det är så jobbigt att beskriva. Jag tycker även att julen alltid ska vara på ett sätt. Alla har sina traditioner, men oftast anser man att andras traditioner är "fel". Så känner jag också, men givetvis är det olika för alla. Alla har sina traditioner.
Julmusik för mig är Peter Jöback, Carola, Tommy Körberg och såna mysiga klassiker!

Nej, usch. Detta är för känsligt för mig. Jag är väldigt speciell, enligt mig. Jag vet inte hur andra är, innerst inne. Men när man plockar fram julsakerna eller sätter på en jullåt, är det ofta detaljerna som man minns. Om det är en porslinstome man packar upp, så är det kanske hans "speciella" lykta som man minns starkast, eller om det är en låt, t ex Carolas låt "The Little Drummer Boy", så minns man hur rapparen i bakrunden betonar något på ett visst sätt.
Somsagt, kalla detta konstigt, kalla det vad ni vill. Det är jul för mig.

En annan sak som är viktig på julen för mig, även om jag inte alls är kristen, är att besöka kyrkan på advent eller midnattsmässan. Det är en grej som vi alltid gjorde när vi var små, eftersom mamma var med i kyrkkören och moster Anna är ju kantor och håller i julsångerna. Så det är en stor del av min jul, och är även ett måste i juletider. Det handlar ingenting om Gud eller så, utan om julsångerna, julpyntet i kyrkan med belysning, ljus och julgranar och den härliga stämningen och gemenskapen. Det är viktigt, särskilt innan julafton, för så får man verkligen något att se fram emot och tänka "Nu är det inte långt kvar!" Härligt att se det så. Därför ser jag alltid fram emot höstlovet och jullovet. Okej..
Jag upprepar, tyck jag är konstig, men jag gillar betydligt mer vintern/hösten/julen än sommaren/våren. Verkligen! På vintern går man runt i leggings, kängor och en stor stickad tröja och bara dricker te hela tiden, sitter inne, kollar en film medan snön/regnet öser ner.
På sommaren solar du och badar du varje dag, men jag iallafall, tröttnar nästan direkt. Det blir så påklistrat och svettigt och jobbigt.
Jag är även en "mysperson". Jag vill mysa med allt och alla, och bara göra det mysigt! Allt ska vara mysigt, annars otrivs jag.

Vet inte varför jag snackar om julen nu, i september. Det bara kändes så. Men nu ska jag göra klart här o sen sova. Ha det alla kära julälskare!



Kommentarer
Postat av: E M M A

HAHA, samma åsikter som mig! Hatar sommaren för det blir så jobbigt, vintern är bäst <3

2011-09-28 @ 19:10:52
URL: http://emmasvard.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback