Dagens uppmärksammande

Ungdomar dricker öl på fest. Foto: Tor Johnsson/Scanpix
Foto: Tor Johnsson/Scanpix
 

Alkohol. Minderårig. Redlös. Ånger. Sex. Olagligt. Ansvarslöshet. Ångest. Bakfylla. Skuld. Trash. Övergrepp.
 
Det är bara några ord som kommer upp i mitt huvud när jag tänker på fester nuförtiden. Idag finns det inte en enda fest utan att det ska vara en massa jävla sprit. Ni vet vad jag tycker. Såhär har jag tyckt hela livet, sån är jag, det är inget jag blivit påtvingad att tycka eller hjärntvättad med, såhär är det!
 
Såfort man tycker som jag gör, får man ofta ord efter sig som: Tönt, torr, tråkig, för strikt, ja, vad som. Jag har dock aldrig blivit kallad något av detta. Men jag vet att många inte håller med mig om detta. Jag får blickar i diskussioner så jag vet att konflikten finns kvar, att de inte har insett att det faktiskt är dem som gör fel.
 
För hur kan något som faktiskt är olagligt, vara rätt? Hur kan jag, som följer mina egna värderingar, lagen, mitt hjärta, ha fel? Varför är det då alltid jag och många andra nykterister som blir utelämnade från alla "riktiga" fester? Jag antar att det är för att vi "förstör" det roliga på festen. Vi har nog för mycket kontroll på saker och ting. Det är min teori. 
 
Om ni frågar mina kompisar, eller före detta, kanske jag ska säga, skulle de säga att jag kan vara jävligt rolig på fester, heeelt nykter. För man kan faktiskt vara svensk och rolig nykter. Det är inte många som tror det, men det går!
 
Har länge gått runt och...rent ut sagt, plågats av att så många i min krets börjat trampa i samma träsk som alla andra generationer bakåt i tiden har gjort. Att man aldrig nån gång lär sig? "Det är en del av ungdomen..bla bla bla..." Skitsnack! Det är det inte alls. Båda mina systrar har klarat sig utmärkt utan det där, och jag med. Jag är 16 år och ångrar ingenting. Varför skulle jag, som är så go, sjunka så lågt bara för att kunna vara mig själv och vara rolig, som jag dessutom redan är? Det är heller ingen ursäkt att dricka för dem som är tråkiga och osäkra. Ta hand om problemen istället då?
 
Ja, som sagt. Tar upp detta nu för, jag vill visa allmänheten att jag inte accepterar detta. För det gör jag inte. Jag tycker de är så fullständigt idiotiskt. Det blir inte roligare för det. 
 
Ofta tar man ju upp detta med vissa på olika chattsidor som säger att de ska ut o supa och sådär. Då svarar de "Testa så får du se hur roligt det är". 
 
Det är försig något jag inte vet något om själv, jag har inga direkta erfarenheter. Men, jag har hört andra prata, det finns stänga lagar, alla ångrar sig dagen efter, så ja, varför ens försöka? När det dessutom är för tidigt för oss 96:or.
 
Varför måste man bli så billig och trash i den åldern? Varför måste alla agera så ytligt och fräckt när vi egentligen allihop är små rädda ungdomar som inte är redo, egentligen? 
Har själv egna, några av mina bästa vänner har hamnat i detta, trots att jag lagt så många timmar på att förklara riskerna, de rätta värderingarna, varför och allt det där. De har lämnat mig. Bara för att de egentligen är osäkra på sin plats i samhället.
 
 
Fy fan.

Kommentarer
Postat av: Emma

Sen får du ju tänka att om folk väljer att festa, får väl de lika med göra det som om du inte väljer att göra det? Alla får ju tycka/göra vad man vill, så länge man är nöjd med det själv. Jag har varit nykter på många fester och det är kul det med, så att alla tycker det är tråkigt med nykterister kan du inte säga, för jag känner också massa andra kompisar som inte dricker men ändå är med och har kul liksom. Och bara för man festar behöver man inte vara ''trash'' eller osäker, man kanske bara tycker det är kul? Man behöver inte vara osäker eller något sådant. Några är nog det, men inte jag och mina kompisar iallafall. Men alla får ha sin åsikt, fine, men nu vet du vad jag tycker :)

Mvh billig och trash :)

Svar: Hej Emma, de va längesen ;)
Såg din kommentar. Jo, de klart folk väljer att festa själva, och det får dom la göra. Man kan ju inte hindra folk...föräldrarna förhoppningsvis..och polisen. Men i min umgängeskrets har det varit så mycket sånt nu, blivit så mycket negativt att jag själv drabbats. Du vet hur det är. Så genom mina erfarenheter och det jag har hört så är min bild av det hela såhär. Om man måste ha kul på det sättet så får man iallafall vara myndig :)
Ottilia

2012-11-28 @ 15:45:31
URL: http://emmasvard.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback