The Battle Of The Five Armies - SPOILERS

Okej....detta inlägg innehåller MASSIVA SPOILERS om The Hobbit: The Battle Of The Five Armies!!!
 
Ni har blivit varnade!....plus att boken är 77 år gammal, så...
 
 
Trots att det här med spoilers har blivit så allvarligt när det gäller större tv-serier och filmer, så tänker jag ändå dela med mig av ALLT jag reagerade på, tyckte och grät till. Och tro mig, jag avskyr spoilers.
 
Åter igen..boken har funnits i 77 år. De som är någorlunda intresserade av Tolkiens värld lär ha läst den.
 
Filmen är 2 timmar och 24 minuter, varav 20 min har klippts bort och kommer läggas på den förlängda versionen. Jag vet väldigt säkert att Sagan om ringen-triologin, extended, är ca fyra timmar/film. Filmen kändes inte heller som 2 ½ timme, den kändes som en timme. Man ville ha mer! Mer! Mer! Så gissa om jag köar till The Hobbit-boxen med extended edition. Lätt.
 
Abropå extended. Beorn syntes ungefär tre sekunder, sedan var han försvunnen och man såg honom inte mer. De har utlovat fler scener med Beorn på de där 20 minutrarna..det hoppas jag verkligen.
(Alla applåderade när Beorn/Mikael Persbrandt syntes i bild, och i eftertexterna. De va fint)
 
Smaug. Huvudnumret i hela Hobbit-triologin. Med sin mäktiga bas, sin vackra animation och sin glödande mage, strax innan han släpper elden lös.
Bard lyckades få död på honom cirka 15 minuter in i filmen. Ingen kunde ha gjort det bättre än Bard. Han blir filmens stora hjälte och tar även över befälet över invånarna i Dal.
För mig, kunde han ha dött senare. Åtminstone en mer utdragen scen. Jag gillar Smaug och skulle gärna se mer av vad han kan göra. Däremot håller jag med om att en drake mitt i en strid mellan fem arméer blir miljoner gånger svårare, så det går väl jämt ut.
 
Sauron. Som man har saknat den lille spjuvern. Det är intressant att se hur han fick den skepnad han har i Lord of the rings. Jag är även glad över att Peter Jackson valt att ta med Galadriel i Hobbit. Egentligen finns det inga kvinnliga karaktärer i The Hobbit, därav Jacksons val att ta in Galadriel, Tauriel och Bards döttrar Sigrid och Tilda.
 
Alfrid. Den äckligaste och fulaste karaktären, men också en av de roligaste. När det var som mest allvarligt och sorgligt, lyckas han liva upp utan att förstöra. Både Bilbo och Gandalf brukar ju hålla i den komiska underhållningen, men denna gång fick Alfrid första pris.
 
Bilbo. Det finns inte tillräckligt för att beskriva honom. Martin Freeman, gud, du vet exakt vad du gör. Och trots att jag alltid sett Bilbo som svag, just för att han faller för Ringens krafter, så blir han den som får ordna upp allas misstag, som vanligt. 
En otrolig tolkning och har gjort fans besvikna. 
 
Thorin. Jag har alltid gillat honom, såklart och ni som läst boken vet hans öde. Han har inte varit min favoritkaraktär men på film blev det så starkt. Han fick sin hämnd på Azog, samtidigt att han var villig att offra sig för att vinna kriget. Inte bara kriget mellan Thorin och Azog, utan kriget mellan alla fem arméer.
Hans avskedstal till Bilbo, och att alla dvärgar hyllade honom, och när Bilbo anlände hem och sa "Han var min vän", blev för mycket. Det fick mig att inse att man inte saknar kon förrän båset väl är tomt. 
Detsamma gäller Fili och Kili. De dog orättvist, men för en bra sak. 
 
Slutet. Dvärgarna fick det bra i Erebor. De fick ett fint farväl av Bilbo. Gandalf och Bilbo tog ett "på återseende"-farväl. Man ser Bilbo komma hem till sitt kära Bag End. Visserligen utan möbler i, eftersom alla i Fylke trott att Bilbo dött, och har därför börjat auktionera ut alla hans ägodelar. Men när han väl lyckas bevisa att han lever och ställer sig i hallen, tar han upp Ringen och tittar på den. När de sedan växlar över till "nutid" alltså till gamla Bilbo, hör man en knackning på dörren. 
 

Bilbo: "No thank you! We don't want any more visitors, well-wishers or distant relations!"

Gandalf: "And what about very old friends?"

Bilbo: "Gandalf?"

Gandalf: "Bilbo Baggins!"

Bilbo: "My dear Gandalf!"

 

 

Finare slut går inte att få.

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback